Publicaties / Vereniging

Position papers VH 2021

De onderstaande position papers maken deel uit van: 'Hbo cruciaal voor samenleving na corona - Kabinetsformatie 2021'.

Maak hbo-onderwijs breder toegankelijk voor mensen die aan het werk zijn (april 2021)
Beroepen veranderen in hoog tempo en daarmee verandert ook de arbeidsmarkt. De coronacrisis versnelt dat proces nog eens. Het is daarom van groot belang dat professionals de kans krijgen op om- en bijscholing en daarbij zelf hun opleiding in kunnen richten qua doel en tempo. Daarvoor is een doorbraak nodig op het gebied van een leven lang ontwikkelen. Het flexibiliseren van diplomagericht hbo-onderwijs kan een nieuwe impuls geven aan een leven lang ontwikkelen en daarmee aan de toegankelijkheid en betaalbaarheid van het hoger onderwijs. Daarom pleit de Vereniging Hogescholen voor een persoonlijke leerrekening voor professionals, modulair hbo-onderwijs op basis van het wettelijk collegegeld en een digitale diploma-omgeving voor iedereen. Download

Studieadvies: Behoud huidige mogelijkheden voor maatwerk (maart 2021)
Het hoger beroepsonderwijs ziet het als haar maatschappelijke opdracht studenten de ruimte te geven hun eigen talent te verzilveren. Om daarbij te komen tot een afgewogen studieadvies experimenteren hogescholen met nieuwe vormen van studiebegeleiding en normering. Vanwege de grote diversiteit aan instroom en variëteit aan opleidingen binnen het hbo blijft maatwerk hierbij belangrijk. De Vereniging Hogescholen wil daarom de huidige mogelijkheden voor studiebegeleiding, -advies en normering behouden, inclusief het bindend studieadvies (bsa). Want het behalen van de bsa-norm kan voor studenten een belangrijke en positieve bevestiging zijn van de weg die zij zijn ingeslagen. Tegelijkertijd geeft het bsa in een vroeg stadium duidelijkheid voor studenten die weinig kans hebben hun studie succesvol af te ronden. Zo wordt het studieadvies ingezet waarvoor het bedoeld is: als pedagogisch en didactisch instrument. Download